سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: ظاهراً برگزاری لیگ برتر کشتی فرنگی در دستور کار فدراسیون کشتی قرار گرفته و مقرر شده به‌زودی این مسابقات با شرکت 8 تیم برگزار شود.

 لیگ کشتی فرنگی در شرایطی آغاز می‌شود که طبق برنامه تا پایان ماه جاری، لیگ برتر کشتی آزاد قهرمان خود را می‌شناسد و تداخلی در برنامه‌ریزی‌های سازمان لیگ به وجود نخواهد آمد. لیگ کشتی فرنگی که سابقه چندساله‌ای هم دارد، در حال حاضر مورد نقد وسیع صاحب‌نظران و کارشناسان این رشته قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف آن تجزیه و تحلیل می‌شود.

 اما عمده‌ترین نگرانی از این بابت است که با توجه به حجم سنگین برنامه‌های کشتی فرنگی که باید طی چند ماه آینده 4 سهمیه کسری خود در المپیک 2008 پکن را از مسابقات گزینشی به دست آورد، شاید مسابقات لیگ تداخل نامناسبی را در جهت آماده‌سازی ملی‌پوشان این رشته فراهم کرده و آنها نتوانند به این مهم دست یابند.

 ناصر نوربخش، یکی از مربیان سابق تیم‌ملی از جمله صاحب‌نظران این رشته است که در این خصوص می‌گوید: اگر رقابت‌های لیگ برتر کشتی فرنگی را با برنامه برگزار کنند، به تیم ملی لطمه نمی‌زند.

ابتدا باید مشخص شود که لیگ کشتی فرنگی با شرکت چند تیم برگزار خواهد شد، زیرا هنوز حضور 8 تیم در مسابقات قطعی نشده است. نوربخش هم از هدف برگزاری چنین مسابقاتی نگران است.

 او می‌گوید: باید مشخص شود که هدف از برگزاری این رقابت‌ها چیست و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی به این رقابت‌ها چگونه نگاه می‌کند. کادر فنی باید برنامه‌های خود را طوری تنظیم کند که با برنامه‌های لیگ تداخل نداشته باشد، زیرا با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توان طوری لیگ کشتی فرنگی را برگزار کرد که از نظر آمادگی بدنی به کشتی‌گیران کمک کند.

جدای از گفته‌های نوربخش، برگزاری رقابت‌های لیگ‌برتر کشتی فرنگی نظیر کشتی آزاد از نظر مالی هم برای کشتی‌گیران اهمیت ویژه‌ای دارد. یقینا بعد اقتصادی این قضیه از نظر آرامش فکری و دغدغه خاطری که گروهی از کشتی‌گیران ملی دارند، می‌تواند ضرورت برگزاری آن را مشهودتر سازد. بنابراین از آنجایی که در مقطع حساس کنونی انجام مسابقات لیگ و شرکت در مسابقات گزینشی المپیک اولویت اصلی این رشته است، تدوین و ارائه یک برنامه دقیق و خوب می‌تواند مناسب‌ترین راهکار برای کمک به کشتی فرنگی باشد.

 سیم‌خواه: بهترین‌ها را به کره‌جنوبی می‌بریم

 در حالی که به صورت جدی از امروز مرحله دوم اردوی تیم ملی کشتی فرنگی در محل خانه کشتی آغاز شده است، رضا سیم‌خواه سرمربی تیم ملی ایران می‌گوید: تمامی کشتی‌گیران شاخص را به اردوهای ملی دعوت می‌کنیم تا از میان آنها 2 یا 3 تیم را آماده و نهایتاً یک تیم قوی را راهی مسابقه‌های آسیایی کره‌جنوبی سازیم. مسابقات قهرمانی آسیا در کره‌جنوبی یکی از مسابقات گزینشی المپیک است.

سیم‌خواه می‌افزاید: با توجه به اینکه نتیجه‌گیری در این پیکارها بسیار مهم است، سعی می‌کنیم با بهترین نفرات به‌ویژه در 4 وزنی که سهمیه بازی‌های المپیک را کسب نکرده‌ایم، در رقابت‌های قهرمانی آسیا حاضر شویم تا علاوه بر کسب سهمیه، از عنوان قهرمانی سال گذشته خود دفاع کنیم.

سرمربی تیم‌ملی کشتی فرنگی امیدوارانه از موفقیت ملی‌پوشان این رشته در المپیک می‌گوید: از ابتدا که کارم را در تیم ملی شروع کردم، گفتم توانایی کسب مدال را در المپیک داریم و با توجه به روند فعلی، معتقدم می‌توانیم در این بازی‌ها به مدال دست یابیم.

 اظهارات صریح سرمربی جوان تیم ملی کشتی فرنگی نمی‌تواند چندان هم دور از ذهن باشد. موفقیت فرنگی‌کاران کشورمان در مسابقه‌های جهانی 2007 باکو نشان داد کشتی‌فرنگی ایران در حال حاضر با توجه به نیروهایی که در اختیار دارد می‌تواند در المپیک هم به نتایج در خور توجهی دست یابد.

 امروز خوشبختانه کشتی فرنگی جایگاه خود را در سطوح مختلف بین‌المللی پیدا کرده و می‌تواند یکی از شگفتی‌سازان المپیک باشد، البته شکل‌گیری این امر منوط به حمایت‌های بیشتر مسئولان است. سخنان اخیر حمید سوریان، دارنده 3 مدال طلای جهان و یکی از بهترین فرنگی‌کاران حال حاضر جهان تأییدی بر این باور است که متأسفانه در حال حاضر آن‌گونه که باید و شاید کشتی به‌ویژه کشتی فرنگی مورد حمایت جدی مسئولین ورزش کشور نیست و قهرمانان این رشته هنوز هم مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

 روند موجود آن قدر سخت شده که حتی محمدرضا یزدانی‌خرم، رئیس فدراسیون کشتی هم در تازه‌ترین اظهاراتش گفته، چنانچه مسئولین ورزش به وعده‌های خود در رابطه با کشتی‌گیران عمل نکنند از کشتی می‌روم.

رنگرز: کشتی فرنگی در المپیک نتیجه می‌گیرد

حسن رنگرز یکی از فنی‌ترین فرنگی‌کاران سابق جهان نیز به حضور کشتی فرنگی ایران در المپیک خوش‌بین است و می‌گوید: اگر ورزشکاران این رشته به خوبی مورد حمایت قرار بگیرند، کشتی فرنگی بهترین نتایج را در المپیک کسب خواهد کرد.

رنگرز که در حال حاضر سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان است، می‌افزاید: در این برهه زمانی فدراسیون باید همه هم و غم خود را روی برقراری آرامش در تیم‌های ملی آزاد و فرنگی بگذارد تا با ایجاد یک محیط مناسب و به دور از حاشیه، بستری مناسب برای موفقیت کشتی در المپیک فراهم شود.

قهرمان سابق جهان در رابطه با عملکرد رضا سیم‌خواه در تیم ملی بزرگسالان هم گفت: بدون شک سیم‌خواه بهترین مربی تیم ملی کشتی فرنگی در چند سال اخیر بوده است، ولی متأسفانه باز هم با این کارنامه موفق برخی سعی در کمرنگ کردن موفقیت‌های او دارند و از او انتقاد می‌کنند.

کد خبر 38770

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز